OMA – Kasvua luoville aloille
Luovien alojen digitalisaatio on pirstaleista ja hidasta, minkä vuoksi ala on jäänyt jälkeen myynnin ja palveluliiketoiminnan kehityksessä. Havaitsimme, että luovilta aloilta puuttui yhteinen ja toimiva kokonaisuus digitaalisen myynnin kehittämiseen.
Hankkeessa luotiin koko toimialaa palveleva Kasvuloikka-konsepti sekä laaja tietopohja, jota hyödynnetään jo kunnissa, oppilaitoksissa ja yrityksissä.
Hankkeen selvityksen kyselyyn vastasi yli 1000 luovan alan yrittäjää, freelanceriä ja taiteilijaa sekä heidän asiakkaitaan. Kyselyyn ja pilotteihin osallistui toimijoita 18:lta eri luovalta alalta ympäri Suomen. Lataa selvitystyön Kasvua luovan alan palveluille -raportti alla olevasta linkistä.
Hankkeessa luotiin koko toimialaa palveleva Kasvuloikka-konsepti sekä laaja tietopohja, jota hyödynnetään jo kunnissa, oppilaitoksissa ja yrityksissä.
Hankkeen selvityksen kyselyyn vastasi yli 1000 luovan alan yrittäjää, freelanceriä ja taiteilijaa sekä heidän asiakkaitaan. Kyselyyn ja pilotteihin osallistui toimijoita 18:lta eri luovalta alalta ympäri Suomen. Lataa selvitystyön Kasvua luovan alan palveluille -raportti alla olevasta linkistä.
1000+ vastaajaa
ympäri Suomen toi äänensä esiin hankkeen laajassa selvitystyössä.
20 000+ tavoitettu
hankkeen tuottamien sisältöjen, kuten webinaarien, koulutusten ja blogin kautta.
18 toimialaa
tarjosi monipuolisen näkymän siihen, miten digimyyntiä tulisi kehittää eri sektoreilla.
Yhteistyössä








OMA-hankkeen keskeiset teemat
4 oivallusta digimyynnistä
Nämä elementit jokaisen alan kehittäjän ja yrittäjän kannattaa tuntea tehdäkseen oikeita ratkaisuja. Lue lisää aiheesta teemoja avaavasta blogijutusta.
Tehokkain muutos manuaalisesta digitaaliseen lähtee liikkeelle yksilöstä, jolloin kasvu voi käynnistyä jo viikoissa, tai jopa päivissä.
Passiivinen alustamalli tai verkkokauppateknologia ei tuo kasvua. Parhaat tulokset saadaan tekijää aktivoivalla teknologialla.
Yksi malli ei toimi kaikille. Toimiva digimyynnin malli on kuin strategiapeli ja olemme tunnistaneet kriittiset elementit, joilla kaikki voivat päästä maaliin.
Kasvu syntyy toiminnasta ja mindsetistä, ei teknologiasta. Kun päivittäinen tekeminen ohjataan digimyynnin logiikan mukaiseksi, ajattelu alkaa muuttua sen mukana, ja sopiva teknologia tukee kasvua.
OMA-hankkeen sisältö ja tulokset
Mitä tehtiin?
Hankkeessa toteutettiin monikanavaisesti sisältöjä, jotka tarjosivat luovan alan toimijoille ajantasaista tietoa, konkreettisia työkaluja ja mahdollisuuksia oppia digimyynnistä omassa tahdissa. Osa sisällöistä vahvisti ymmärrystä, osa tarjosi käytännön ohjeita ja osa auttoi muuttamaan toimintaa. Yhdessä ne muodostivat selkeän kasvupolun, joka toimii koko alan kehittämisen tukena.
Selvitys – Yli 1000 vastaajaa
Tavoitteena oli ymmärtää, miten luovien alojen palveluita tällä hetkellä myydään ja ostetaan ja mitkä tekijät estävät digitalisaation hyödyntämistä. Selvitystä varten kerättiin aineistoa kyselyillä (N1068), haastatteluilla ja tausta-aineistolla, ja mukaan saatiin sekä toimijoiden että asiakkaiden näkökulmia. Tuloksena syntyi kokonaiskuva myyntiprosessin eri vaiheista, alakohtaisista eroista ja keskeisistä pullonkauloista.
- Yli 1000 vastaajaa
- Kyselysivua käytiin katsomassa yli 4000 kertaa
- Vastauksia tuli kaikista maakunnista ja 18:lta toimialalta.
- Kyselyn lisäksi selvitystyössä haastateltiin yritysostajia, välittäjätoimijoita ja
asiantuntijoita.
- Yli 1000 vastaajaa
- Kyselysivua käytiin katsomassa yli 4000 kertaa
- Vastauksia tuli kaikista maakunnista ja 18:lta toimialalta.
- Kyselyn lisäksi selvitystyössä haastateltiin yritysostajia, välittäjätoimijoita ja
asiantuntijoita.
Kasvuloikka – 100% osallistujista muutti toimintaansa.
Kokemusten pohjalta koottiin Kasvuloikka-toimintamalli, joka kuvaa digimyynnin vaiheet, osaamistarpeet ja onnistumisen edellytykset. Malli edistää luovan alan toimijoiden digimyynnin aloittamista. Online-muodossa julkaistu ylätason malli tarjoaa selkeän rakenteen digitaalisen myynnin kehittämiseen.
- 8 viikon koulutusmalli luovan yrittäjän kasvun tueksi.
- 1 pilotti ja 3 maksullista Kasvuloikka-ryhmää vuonna 2025 (2 ryhmää aloittaa 1/2026)
- 100% osallistujista muutti toimintaansa.
- Yhteistyö Grafia ry:n kanssa.
- 8 viikon koulutusmalli luovan yrittäjän kasvun tueksi.
- 1 pilotti ja 3 maksullista Kasvuloikka-ryhmää vuonna 2025 (2 ryhmää aloittaa 1/2026)
- 100% osallistujista muutti toimintaansa.
- Yhteistyö Grafia ry:n kanssa.
Tapahtumat – osallistujia 1250+
Tietoa ja puheenvuoroja digimyynnin logiikasta ja Kasvuloikka-mallista jaettiin erilaisissa omissa ja alan yleisissä tapahtumissa.
- 7.3. 2025 Giglen Lisää myyntiä! -tapahtuma. Yhteistyössä KLOV-hanke / Suomen Yrittäjät
- 14.4. 2025 Giglen Vientivirtaa ja kasvua -tapahtuma. Yhteistyössä Helsingin seudun kauppakamari
- 25.1. 2025 Puheenvuoro: Koulutetaanko luovan ja kulttuurialan ammattilaiset kortistoon? Educa-messut
- OMA-hankkeen selvityksen tulokset. SHINE!-tapahtuma Lahti, Helsinki ja Tampere 2024–2025
- Luovan työn myynti ja markkinointi Mieliala-ohjelma / Radio Helsinki
- 2.10.2024 Puheenvuoro: Missä mättää, kun luovat palvelut eivät myy? Music & Media
- Habitare-messut
- Helsinki Design Week
- Design District Helsinki
- 7.3. 2025 Giglen Lisää myyntiä! -tapahtuma. Yhteistyössä KLOV-hanke / Suomen Yrittäjät
- 14.4. 2025 Giglen Vientivirtaa ja kasvua -tapahtuma. Yhteistyössä Helsingin seudun kauppakamari
- 25.1. 2025 Puheenvuoro: Koulutetaanko luovan ja kulttuurialan ammattilaiset kortistoon? Educa-messut
- OMA-hankkeen selvityksen tulokset. SHINE!-tapahtuma Lahti, Helsinki ja Tampere 2024–2025
- Luovan työn myynti ja markkinointi Mieliala-ohjelma / Radio Helsinki
- 2.10.2024 Puheenvuoro: Missä mättää, kun luovat palvelut eivät myy? Music & Media
- Habitare-messut
- Helsinki Design Week
- Design District Helsinki
Blogi – 17 artikkelia
Hankkeen aikana blogissa käsiteltiin digimyyntiin sekä alan tulevaisuuteen liittyviä teemoja monesta näkökulmasta.
- Grafia ja Gigle auttavat yhdessä luovia tekijöitä ottamaan kasvuloikan
- Kaivosoja: “Näihin mahdollisuuksiin tarttuminen vaatii uudenlaista asennetta ja koko alan yhteistyötä”
- Kasvuloikka-pilotti – Miten luovan alan yrittäjien myynti saatiin kasvu-uralle
- Miten luovan alan yrittäjä voi saada uutta potkua toimintaansa? 6 vinkkiä Lisää myyntiä! -tapahtumastamme.
- ”Aina on tehty näin” – Estävätkö vanhat ajatusmallit luovan alan kasvun?
- Taiteen talo avaa kulttuuripalveluiden kaupan yhteistyössä Giglen kanssa
- Millainen kasvupotentiaali kuntasi kulttuurikentässä on?
...ja monia muita!
- Grafia ja Gigle auttavat yhdessä luovia tekijöitä ottamaan kasvuloikan
- Kaivosoja: “Näihin mahdollisuuksiin tarttuminen vaatii uudenlaista asennetta ja koko alan yhteistyötä”
- Kasvuloikka-pilotti – Miten luovan alan yrittäjien myynti saatiin kasvu-uralle
- Miten luovan alan yrittäjä voi saada uutta potkua toimintaansa? 6 vinkkiä Lisää myyntiä! -tapahtumastamme.
- ”Aina on tehty näin” – Estävätkö vanhat ajatusmallit luovan alan kasvun?
- Taiteen talo avaa kulttuuripalveluiden kaupan yhteistyössä Giglen kanssa
- Millainen kasvupotentiaali kuntasi kulttuurikentässä on?
...ja monia muita!
LUOVA/talous -podcast – 727 latausta
Podcast-sarja toi sidosryhmäyhteistyöhön uuden ulottuvuuden. Vieraina oli alan keskeisiä toimijoita, jotka toivat esiin kasvun ja kansainvälistymisen näkökulmia käytännön kokemustensa kautta. Podcast tuki mindset-muutosta ja herätti keskustelua digimyynnin roolista luovien alojen kasvussa.
Jaksot:
- Miksi yrittäjyyttä pitäisi kehittää, vaikka ei koe olevansa yrittäjä?
- Kuinka rakentaa kestävä ura säveltäjänä?
- Miten löytää fokus luovassa työssä?
- Kaikki, mitä haluat tietää yritysostoista luovalla alalla
- Miten yhdistää näyttelijäntyö ja myynti?
- Miten Suomi pääsisi kiinni kansainväliseen taidemarkkinaan?
- Mitä Gigle tekee?
- Kolme teemaa, jotka muokkaavat luovan tekijän tulevaisuutta
Jaksot:
- Miksi yrittäjyyttä pitäisi kehittää, vaikka ei koe olevansa yrittäjä?
- Kuinka rakentaa kestävä ura säveltäjänä?
- Miten löytää fokus luovassa työssä?
- Kaikki, mitä haluat tietää yritysostoista luovalla alalla
- Miten yhdistää näyttelijäntyö ja myynti?
- Miten Suomi pääsisi kiinni kansainväliseen taidemarkkinaan?
- Mitä Gigle tekee?
- Kolme teemaa, jotka muokkaavat luovan tekijän tulevaisuutta
Webinaarit – 20+ kpl eri kohderyhmille
Sekä kehittäjille että yrittäjille suunnatut webinaarit mahdollistivat osallistumisen eri alueilta. Teemat vaihtelivat palvelujen myynnistä kulttuurialan strategiseen kasvuun.
- Selvityksen tuloswebinaari
- Kasvuloikka-webinaari kehittäjille
- Kasvun avaimet -webinaari
- Kuntien Digiviikko: Piilotetut eurot, piilotetut kasvun mahdollisuudet – miten maksimoida kulttuuriin investoitujen eurojen tuotto?
- Kunnille suunnattu 5 webinaarin sarja: Kulttuuripalvelujen digitaalinen välittäminen
- Kasvuloikka-minikurssit, 287 ilmoittautunutta (2025)
- Selvityksen tuloswebinaari
- Kasvuloikka-webinaari kehittäjille
- Kasvun avaimet -webinaari
- Kuntien Digiviikko: Piilotetut eurot, piilotetut kasvun mahdollisuudet – miten maksimoida kulttuuriin investoitujen eurojen tuotto?
- Kunnille suunnattu 5 webinaarin sarja: Kulttuuripalvelujen digitaalinen välittäminen
- Kasvuloikka-minikurssit, 287 ilmoittautunutta (2025)

Selkeyttä ja tukea omaan kaupalliseen tekemiseen
Kasvuloikka on hankkeessa kehitetty ja toimivaksi todettu konsepti, jossa 100% osallistujista muutti toimintaansa ja tulot jopa kaksinkertaistuivat.
Kokemuksia Kasvuloikasta
Millaista hyötyä Kasvuloikan läpi käyneet yrittäjät saivat?