
Grafia ja Gigle auttavat yhdessä luovia tekijöitä ottamaan kasvuloikan
Kuva: Toiminnanjohtaja Katri Soramäki / Grafia
Luovan alan kasvu ei synny sattumalta – se syntyy rohkeista teoista ja pitkäjänteisestä tuesta. Grafia tarjoaa jäsenilleen Giglen Kasvuloikka-ohjelman tukeakseen luovan alan ammattilaisia liiketoiminnan kehittämisessä. Tulokset näkyvät yrittäjien arjessa nopeasti.
Raha ei usein ole luovan työn ensisijainen motiivi, mutta taloudellinen tasapaino tekee luovan suunnittelijan yrittäjyydestä kestävää. Kun oma työ kantaa, syntyy myös tilaa uusille ideoille. Yrittäjän oman hyvinvoinnin lisäksi onnistumisella on vaikutusta Suomen talouteen.
Sen vuoksi kesällä 2025 julkaistussa luovan talouden kasvustrategiassa asetettiin luovalle alalle selkeä tavoite: yrityksiltä odotetaan jopa kolmenkymmenen prosentin kasvua vuoteen 2030 mennessä. Ratkaisut pitäisi löytyä yrittäjiltä ja heitä tukevilta organisaatioilta.
Grafian toiminnanjohtaja Katri Soramäen mukaan kasvun avaimet löytyvät sieltä, missä luovat ideat syntyvät – tekijöiden omasta työstä ja sen johtamisesta:
“Todellinen muutos alkaa ruohonjuuritasolta: siitä, miten suunnittelijat hinnoittelevat, markkinoivat ja sanoittavat oman työnsä arvon”.
Työn arvon sanoittaminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan
Viime vuodet ovat olleet visuaalisen viestinnän alalle kovat kulttuurialan leikkausten ja yleisen taloustilanteen vuoksi. Grafian vuoden 2025 toimialatutkimukseen vastanneista jopa 47 prosenttia toimii yrittäjänä ja heistä 78 prosenttia on yksinyrittäjiä. Jäseniä on tällä hetkellä yli 1300. Vaikka osalla yrityksistä menee tilanteesta huolimatta hyvin, moni yrittäjä on vaarassa jäädä jälkeen.
“Yksinyrittäjät, joilla on paljon asiakkaita esimerkiksi kulttuuri- tai tapahtuma-alalta, ovat joutuneet tilanteeseen, jossa toimeksiannot vähenevät. Asiakkailla ei ole enää rahaa. Pienemmällä summalla pitäisi saada tehtyä enemmän,” Soramäki sanoo.
Samalla työn tekemisen tavat muuttuvat nopeasti ja yrittäjyystaidot korostuvat. Tekoälyn yleistyminen herättää monissa huolen siitä, onko asiakkailla jatkossa halua maksaa luovasta työstä. Oman työn arvon perustelu on entistä tärkeämpää.
"Arvon myyminen pitäisi olla ykkösjuttu"
“Nyt kannattaa kehittää taitoja, joilla pystyy osoittamaan, miksi ammattilaisen työ tuottaa enemmän arvoa kuin ‘teen itse nopeasti tekoälyllä’ -lähestymistapa”, Soramäki sanoo.
“Tässä tilanteessa erilaisten asiakkaiden maksukyvyn ymmärtäminen, ja juuri se arvon myyminen pitäisi olla ykkösjuttu. Alallamme brändiosaaminen on vahvaa, mutta oman brändin arvoa ei kuitenkaan aina osata kaupallistaa. Lisäksi kannattavuusajattelu ja hintaneuvottelut ovat monelle luovan koulutuksen saaneelle vieraita, vaikka ne ovat yrittämisen ydinasioita”, hän toteaa.
Vastatakseen koulutustarpeeseen, Grafia valitsi kumppanikseen Giglen, joka kehittää luovan alan palveluiden digitaalista myyntiä. Tammikuussa 2026 Grafian jäsenille toteutettavalla Giglen Kasvuloikalla halutaan saada aikaan pysyvä muutos ohjelmaan osallistuvien yritysten arkeen. Grafia kattaa osan ohjelman hinnasta madaltaakseen kynnystä liiketoiminan kehittämiseen.
"Halusimme isomman kokonaisuuden, joka oikeasti voisi tuottaa sitä kolmenkymmenen prosentin kasvua – tekemällä asioita pitkäjänteisemmin ja perusteellisemmin."
“Kasvuloikka tarjoaa meille mahdollisuuden tukea yrittäjiä pitkäjänteisesti. Aiemmin tarjoamamme lyhyet koulutukset ovat olleet hyödyllisiä, mutta usein pienille ryhmille ja rajallisia vaikutukseltaan. Nyt halusimme isomman kokonaisuuden, joka oikeasti voisi tuottaa sitä kolmenkymmenen prosentin kasvua – tekemällä asioita pitkäjänteisemmin ja perusteellisemmin,” kertoo Grafian toiminnanjohtaja Katri Soramäki.
“Giglestä löysimme kumppanin, joka ymmärtää sekä talouden että luovuuden – ja ennen kaikkea sen, mitä luovan alan yrittäjät oikeasti tarvitsevat,” hän jatkaa.
Silpputyöstä tavoitteelliseen myyntiin
Kasvuloikan ydinajatus on yksinkertainen: muutos syntyy tekemällä. Kahdeksan viikon aikana uudet oivallukset hinnoittelusta, kohderyhmistä, digimyynnistä ja kannattavuudesta siirtyvät suoraan käytäntöön – yrittäjän arkeen ja päivittäisiin päätöksiin.
Giglen asiantuntijat sparraavat osallistujia läpi prosessin, ja oppiminen tapahtuu ryhmässä. Grafialle yhteisöllisyyden vahvistaminen on tärkeää, ja siksi ryhmäsparraus ja vertaistuki ovat tervetulleita.
"Tämä voisi olla jatkuva koulutusmalli, jolla alan osaamista voidaan kehittää tuloksekkaasti."
Konseptiin kuuluu osallistujien myös kasvun mittarointi:
“On hienoa, että osallistujien ajattelun ja toiminnan muutosta mitataan ohjelman aikana. Tämä voisi olla jatkuva koulutusmalli, jolla alan osaamista voidaan kehittää tuloksekkaasti,” Soramäki sanoo.
Kasvuloikan lisäksi kaikille Grafian jäsenille järjestetään maksuton minikurssi, jossa jaetaan tietoa luovan alan kasvun mahdollisuuksista, ja tehtävien kautta osallistujat voivat omista palveluistaan tunnistaa ne, joihin kannattaa panostaa tulevaisuudessa.
“Monelle kurssi on ollut silmiä avaava kokemus. Luovalla alalla intohimo, harrastus ja liiketoiminta kulkevat usein lomittain, ja silloin kannattavuuden hahmottaminen tai fokuksen löytäminen ei ole aina helppoa”, kertoo Giglen perustaja Inkeri Borgman.
“Jotta yrittäjyys tuntuisi vähemmän kuormittavalta, pitää oppia tunnistamaan, missä on tarvetta, kysyntää ja euroja,” Borgman lisää.

Myynnin ja hinnoittelun kipukohdat ovat kaikille luoville yhteisiä
Pitkään luovan alan myyntikouluttajana toiminut Inkeri Borgman näkee samoja haasteita kaikkialla, missä luovaa työtä tehdään.
“Monella on valtava halu kehittää omaa myyntiään ja liiketoimintaansa, mutta usein puuttuvat ne käytännön työkalut ja rutiinit, joilla into muutetaan tulokseksi”, hän sanoo.
Borgman viittaa Giglen tuoreeseen Kasvua luoville palveluille -selvitykseen (2024), johon vastasi yli tuhat luovan alan tekijää ja heidän asiakastaan. Selvitys paljastaa karun mutta tutun kuvan:
vain 30 prosenttia luovista tekijöistä osaa myydä omaa työtään, vain 53 prosenttia koki voivansa vaikuttaa omaan uraansa ja ansaintaansa, ja 41 prosenttia toivoi mentorointia tai sparrausta.
“Luvut eivät yllätä, mutta ne kertovat selvästi, että ongelma ei ole halussa kasvaa – vaan siinä, ettei yksinkertaisesti tiedetä, miten tehdä toisin”, Borgman sanoo.
"Se, että paikat varattiin täyteen muutamassa päivässä, kertoo, että tällaiselle todella on tarvetta."
Onneksi asenteet eivät enää ole kasvun tiellä. “Lähes kaikki selvitykseen vastanneet ovat valmiita julkaisemaan hintansa ja ymmärtävät, että puhe rahasta ei vie taiteen uskottavuutta – päinvastoin, se voi vahvistaa sitä.”
Kasvuhalua siis riittää – tarvitaan vain tukea ja oikeanlaisia työkaluja. Soramäki uskoo, että näiden teemojen edistämiseksi Kasvuloikka on Grafialle juuri sopiva tapa tukea jäseniään.
“Vähän jännitti, uskaltavatko yrittäjät sitoutua näin pitkään kokonaisuuteen. Se, että paikat varattiin täyteen muutamassa päivässä, kertoo, että tällaiselle todella on tarvetta”, summaa Soramäki.
👉 Ilmoittaudu Grafian jäsenille suunnattuun Kasvuloikka-ryhmään ja maksuttomalle minikurssille.
👉 Lue lisää kaikille luoville yrittäjille avoimista Kasvuloikka-ryhmistä.
👉 Jos olet kiinnostunut kuulemaan, voisiko Kasvuloikka sopia organisaatiollesi, ole yhteydessä inkeri@gigle.fi
Kasvuloikka on kehitetty Giglen OMA-hankkeessa (2023–2025), jonka osarahoittajina olivat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä NextGenerationEU