Blog Image

Kasvuloikka-pilotti – Miten luovan alan yrittäjien myynti saatiin kasvu-uralle

Kuuden viikon Kasvuloikka-pilotti todisti, että luovan alan yrittäjä voi kehittää liiketoimintaansa kannattavampaan suuntaan nopeasti. Lue, miten pilotti rakennettiin, millaisia tuloksia saatiin – ja miksi tämä valmennusmuoto on tehokkaampi, kuin yleiset liiketoimintakurssit ja -luennot.

Miten yrittäjiä voisi auttaa mahdollisimman tehokkaasti?

Giglen OMA-hankkeen tavoitteena on ollut auttaa luovan alan yrittäjiä ja yrittäjämäisesti toimivia tekijöitä siirtymään digitaalisen myynnin aikakauteen. Hankkeemme lähti liikkeelle havainnosta, että vaikka maailma digitalisoituu vauhdilla, luovat alat ovat jääneet jälkeen. Tämä näkyy erityisesti myyntiosaamisessa ja toimeentulon epävarmuutena.

Kasvua luovan alan palveluille -selvityksemme mukaan vain 30 % luovan alan tekijöistä kokee osaavansa myydä osaamistaan, ja vain 20 % on tyytyväinen saamaansa rahalliseen korvaukseen. Tarvitaan käytännön tukea, uudenlaista valmennusta ja yhteisöjä, jotka vievät eteenpäin.

Vastauksemme haasteelliseen tilanteeseen on Kasvuloikka-konsepti – käytännönläheinen, nopearytminen ja yhteisöllinen valmennus digitaaliseen myyntiin. Ensimmäinen pilotti toteutettiin osana OMA-hanketta alkuvuonna 2025.

Miten Kasvuloikka rakennettiin?

Kasvuloikka-pilotin tavoite oli todistaa, että nopea ja konkreettinen muutos on mahdollinen myös luovien alojen yrittäjille. Tärkeintä oli kuitenkin se, että muutos ei jäänyt ajatuksen tasolle – vaan osallistujat lähtivät viemään uutta osaamista heti käytäntöön.

Olemme kouluttaneet paljon luovan alan tekijöitä, ja tiesimme jo etukäteen, mitkä todennäköisesti ovat ryhmän suurimmat haasteet. Osan haasteista tekijä yleensä tunnistaa itse, mutta joskus tekijältä saattaa jäädä huomaamatta ne olennaisimmat kehityskohteet.

Ryhmä valittiin avoimella haulla, ja mukaan valittiin 13 yrittäjää eri puolilta Suomea. Yrittäjät edustivat 9 eri toimialaa, esimerkiksi musiikkia, muotoilua, kuvitusta ja kirjallisuutta. Liikevaihdot vaihtelivat 20 000 ja 120 000 euron välillä.

Kuuden viikon aikana toteutettiin:

• 6 x 3 tunnin ohjattua Teams-tapaamista

• 6 live-tehtävää ja 18 kotitehtävää

• yhteinen viestintäkanava

• jaetut työkansiot tehtävineen ja tallenteineen

Teemoina olivat muun muassa tuotteistaminen, verkkosivujen kehittäminen, hinnoittelu, asiakashankinta ja ostopolkujen suunnittelu. Jokainen osallistuja teki muutoksia omaan toimintaansa omista lähtökohdistaan käsin.

Tulokset puhuvat puolestaan

Pilotti tuotti hyviä tuloksia: kaikki osallistujat muuttivat omaa toimintaansa, ja kaikki suosittelisivat Kasvuloikkaa muille luovan alan yrittäjille.

Pilotin aikana osallistujat

• alkoivat mitata ja seurata myyntiään systemaattisesti

• ymmärsivät hinnoittelunsa paremmin

• tunnistivat uusia tapoja rakentaa palvelukonsepteja

• kokivat muutoksen ajattelutavassaan – mindset muuttui myyntiorientoituneemmaksi

Mitä osallistujat sanoivat?

“Pilotin tehtävät ja ryhmä haastoivat analysoimaan liiketoimintaani aivan eri tavalla kuin olisin koskaan yksinäni kyennyt.”

– Copywriter Ulla Kuusimäki / Ullan

“Olen löytänyt omasta osaamisesta ja liikeideasta ihan uusia ulottuvuuksia, jotka olisivat jääneet löytymättä ilman Kasvuloikkaa.”

Muotoilija, kuosisuunnittelija Piia Keto / Mukipaja

"Pilotin myötä olen alkanut miettimään isosti ja muuttanut ajatusta esimerkiksi digitaalisten tuotteiden myynnistä."

– Kuvittaja, Pia Holmberg / Pia Susanne

"Palvelupolku ja nettisivuni ovat nyt selkeämmät kuin mitä ne olivat Kasvuloikan alkaessa."

– Av-alan tuottaja, Janiv Oskár / Isle

"Koen, että pystyn pilotin myötä vaikuttamaan omiin tuloihini aiempaa paremmin, sillä se kannusti tekemään muutaman konkreettisen askeleen, jotka onnistuin saamaan heti käyttöön."

– Muusikko, tuottaja, Tapio Ylinen / Eclipse Music

Pilottiryhmä vaihtoi kokemuksia viikottain Teams-puheluissa

Miksi Kasvuloikka toimii?

Perinteinen liiketoimintakoulutus ei useinkaan toimi luovilla aloilla, koska se ei huomioi alan erityispiirteitä tai sitä, että moni toimii yksinyrittäjänä.

Kasvuloikassa huomioitiin sekä liiketoiminnan että luovan työn realiteetit – ja rakennettiin luottamuksellinen tila, jossa oli tilaa kokeilla ja kehittyä. Kasvuloikka ei ole perinteinen luovien alojen koulutus. Se ei jää tietotasolle, vaan vie asiat konkreettiseen toimintaan heti alusta lähtien. Ohjelman rakenne tukee oppimista käytännön tekemisen, vertaistuen ja asiantuntevan ohjauksen kautta.

Pilotin jälkeen konseptia hiottiin palautteen perusteella, ja ensimmäinen kaikille avoin kahdeksan viikon ohjelma lähtee käyntiin toukokuussa.

Kenelle Kasvuloikka sopii?

Tämä valmennus sopii sinulle, jos haluat:

• kehittää myyntiäsi käytännössä

• ymmärtää palvelujesi ostajaa paremmin

• rakentaa kestävää, kannattavaa liiketoimintaa

• oppia yhdessä muiden luovan alan tekijöiden kanssa

Miten mukaan?

Kasvuloikka-kurssimme alkavat pian! Tule kuulemaan lisää maksuttomaan webinaariin, katso seuraavan Kasvuloikan ajankohta täältä ja tilaa uutiskirjeemme, niin kuulet muistakin tapahtumista ensimmäisenä.

Kasvuloikka on enemmän kuin koulutus. Se on yhteisö, oivallus ja askel kohti kannattavaa, digitaalista liiketoimintaa.

Jos olet kiinnostunut järjestämään Kasvuloikan organisaatiossasi, ole yhteydessä:

Inkeri Borgman

inkeri@gigle.fi

Ota yhteyttä

Autamme sekä yksityisiä että julkisia organisaatioita siirtymään palveluiden välittämisen manuaalisista prosesseista digitaaliseen.

Ota yhteyttä
Arrow Image