Blog Image

Kuka pelkää myyntiä?

Konsulttiyhtiö McKinsey & Companyn selvityksen mukaan digitaaliset kanavat ovat ohittaneet perinteiset myyntikanavat globaalisti. Tämä kehitys näkyy vahvasti monilla toimialoilla, mutta luovat ja kulttuurialat laahaavat vielä perässä, erityisesti palveluiden digitaalisen myynnin osalta. Osa toimijoista hyödyntää digitalisaatiota jo menestyksekkäästi, mutta suuri osa alan palveluista myydään edelleen manuaalisesti ja raskaiden prosessien kautta, mikä hidastaa kasvua ja skaalautuvuutta.

Liiketoimintataitojen puute sekä vastakkainasettelu kaupallisen ja taiteellisen toiminnan välillä aiheuttaa suurta ristiriitaa, joka voi estää luovan työn kaupallistamista. Pelkona on oman yhteisön arvostuksen menetys. Usein menestyvän taiteilijan tai luovan alan toimijan mielletään onnistuneen pelkän lahjakkuuden ansiosta, vaikka menestyksen taustalla on valtavasti työtä, kokeiluja ja kykyä vastata kysynnän ja tarjonnan väliseen tarpeeseen – myös myynnin ja markkinoinnin keinoin.

Luovien alojen kehitystä ei voida kuitenkaan sysätä yksin tekijöiden harteille. Rahoittajilla, oppilaitoksilla, välittäjäportaalla, ammattiliitoilla, toimialajärjestöillä sekä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoilla on kaikilla oma roolinsa alan tulevaisuuden muotoutumisessa. Tarvitaan uudenlaisia asenteita, yhteistyötä ja ymmärrystä siitä, miten kasvu ja muutos saadaan aikaan.

Kuten Opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtaja Riitta Kaivosoja totesi Kulttuurin tulevaisuuskysymyksiä -puheessaan: “Näihin (digitalisaation tuomiin) mahdollisuuksiin tarttuminen vaatii uudenlaista asennetta ja koko alan yhteistyötä."

Kasvua luovan alan palveluille -selvitystyömme tavoitteena oli ymmärtää entistä syvemmin luovien alojen toimijakenttää ja selvittää, mitä muutoksen toteuttaminen ja alan kasvu vaativat. Selvitystyössä tehdystä kyselystä saatu aineisto on erittäin laaja, eikä sen raportissa ole mahdollista esittää kaikkia esiin nousseita näkökulmia. Ala itsessään on hyvin moniulotteinen. Olemme kuitenkin koonneet yhteen tärkeimmät teemat ja luvut, jotka ovat kasvun kannalta merkityksellisiä.

Toimintamme keskeinen motivaatio on eurojen lisääminen luovan alan tekijöille ja heidän toimintansa tukeminen tavalla, joka mahdollistaa kasvun. Toivon, ettei yhdenkään taiteilijan tai luovan alan ammattilaisen tarvitsisi enää luopua urastaan siksi, että se ei mahdollista tavallista arkea tai lapselle kurahousuja.

Lataa raportti täältä

Kirjoittaja Inkeri Borgman on toiminut luovilla aloilla ja myynnin parissa yli 20 vuotta yksityisellä, julkisella ja kolmannella sektorilla. Työuransa aikana hän on työskennellyt eri taidelajien parissa tuottajana sekä monipuolisissa kehitystehtävissä. Viime vuosina Inkeri on toiminut oman yrityksensä Gigle Oy:n toimitusjohtajana luovan ja kulttuurialan, liiketalouden ja digitalisaation rajapinnoilla. Koulutukseltaan hän on Kulttuurituottaja (Humak, 2009) sekä Musiikin maisteri (Sibelius-Akatemia, Arts Management, 2019). Tällä hetkellä hän tekee osa-aikaisesti Kauppatieteiden maisterin tutkintoa Jyväskylän yliopistossa (International Business and Entrepreneurship, 2023–) ja toimii luottamustehtävässä Suomen Yrittäjät ry:n Elinkeino- ja teollisuusvaliokunnassa.

Ota yhteyttä

Autamme sekä yksityisiä että julkisia organisaatioita siirtymään palveluiden välittämisen manuaalisista prosesseista digitaaliseen.

Ota yhteyttä
Arrow Image