Blog Image

Millainen yrittäjä olet – ja voiko se muuttua?

Tunnistatko oman yrittäjäpersoonasi? Entä oletko valmis muuttumaan, jos se tietää parempaa ansaintaa? Yrittäjän päivänä Helsinki Design Weekillä käytiin keskustelu, joka osui monen luovan alan yrittäjän arkeen.

Keskustelua veti sisustusarkkitehti Anna Tiula Design District Helsingin hallituksesta, ja vieraana oli yrittäjille suunnatun Giglen Kasvuloikka-ohjelman sparraaja Salli Raeste. Heidän keskustelunsa avasi, kuinka syvälle yrittäjyys kietoutuu identiteettiin – ja miksi oman tarinan kertominen voi olla menestymisen edellytys.

(Kuva: Design District Helsinki)

Identiteetti ja muutos – miksi roolin vaihtaminen on niin vaikeaa?

Luovan alan yrittäjä lähtee usein liikkeelle intohimosta. Työ syntyy harrastuksesta, taiteesta tai itseilmaisusta. Silloin yrittäjyys ei ole pelkkä ammatti, vaan osa omaa identiteettiä. Tämä tekee toiminnan muutoksesta erityisen vaikeaa.

“Se on itse asiassa aika henkilökohtainen paikka. Ollaan niin vahvasti sen oman identiteetin kanssa tekemisissä, että muutoksen tekeminen voi olla vaikeaa,” Tiula kuvasi. “Mietin esimerkiksi itseäni tässä, että minulla on myös aika erityyppisiä rooleja yrittäjänä ja luovan alan ihmisillä yleensäkin on aika laaja historia erilaisia rooleja ja luottamustehtäviä, ja ne vähän sattumanvaraisestikin vievät eteenpäin.”

Jossain vaiheessa uraa tulee kuitenkin tarve tehdä omasta toiminnasta kannattavampaa ja johdonmukaisempaa. Moni kokee, että roolin muuttaminen taiteilijasta oman osaamisensa kaupallistavaksi yrittäjäksi on merkki epäonnistumisesta. Kun luovan alan toimija tekee näkyviä muutoksia, se saatetaan tulkita pakon sanelemaksi, jopa häpeälliseksi. Raeste huomautti kuitenkin, että todellisuus on armoton:

“Giglen Kasvua luovan alan palveluille -selvityksen kyselyssä, jossa haastateltiin yli tuhatta luovan alan tekijää ja heidän asiakastaan, vain 20 % tekijöistä kertoi olevansa tyytyväisiä ansaintaansa. Jos on tyytymätön omaan tilanteeseen, jonkin asian on muututtava.”

Oman yrittäjäpersoonan – ja sen haasteiden tunnistaminen on alku muutokselle.

👉 Tutustu Kasvuloikkaan 🚀

Yrittäjäroolit ja eri hatut

Muutoksen vaikeus ei tarkoita, että se olisi mahdoton. Giglen Kasvuloikka-sparrausohjelmassa yrittäjiä autetaan hahmottamaan erilaisia rooleja, joita työssä tarvitaan. Ne auttavat tunnistamaan omia vahvuuksia ja kipupisteitä yrittäjänä.

“Olemme Kasvuloikassa huomanneet, että persoonallisuuteen liittyvät tekijät ovat niitä, jotka tehokkaimmin estävät kasvua. Mikään tieto ja työkalu ei auta, jos mieli laittaa vastaan.”

Yksi yrittäjäpersoonista on taitaja–tekijä, joka kuvaa monen luovan ammattilaisen todellisuutta. Luova työ on vahva osa identiteettiä, mutta liiketoimintaosaaminen jää usein varjoon. Myynti, hinnoittelu ja kasvu tuntuvat vierailta, koska yrittäjä ei välttämättä edes näe itseään yrittäjänä.

Siksi Raeste kannustaa ajattelemaan yrittäjyyttä “hattujen” kautta:

“Välillä olet sinä, joka innostuu ja haluaa tehdä monenlaista ja lähteä mukaan. Mut välillä pitäisi ottaa se yrittäjähattu päähän ja miettiä: onko tämä kannattavaa, miten tämä hinnoitellaan, miten tätä myydään ja niin edelleen.”

Tiula täydensi ajatusta: “Tavallaan siitä muotoilijasta tai designerista siirryt johtajan rooliin aina välillä. Yrittäjyys ei vie luovuutta pois – se suojaa sitä.”

Yrittäjäpersoonat ovat yksi Kasvuloikan maksuttoman minikurssin tehtävistä, joilla omaa toimintaa voi kehittää.

Tarinan voima kilpailuetuna

Keskustelu siirtyi pian siihen, mikä voi ratkaista luovan yrittäjän menestyksen: oma tarina. Jokaisella tekijällä on sellainen, mutta sen sanoittaminen ääneen ei ole helppoa.

“Silloin kun sulla on sellainen tarina, jota kukaan muu ei voi lausua ääneen – sulla on se oma tarina kirjoitettuna mielessäsi – niin se muuttuu parhaassa tapauksessa elämäntyöksi tai sitten hyväksi ja tuottoisaksi harrastukseksi”, Tiula totesi.

Tarina erottaa tekijän muista, mutta vasta toistaminen tekee siitä tunnistettavan. Raeste sanoitti tämän suoraan:

“Erityisesti nyt haastavana taloudellisena aikana tarina ja brändi ovat tärkeitä erottautumistekijöitä. Ja toisto on ihan myynnin ja markkinoinnin perusasioita. Se tarkoittaa sitä, että kerrot itsestäsi uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Ja jos ajattelet vaikka tunnettuja muotoilijoita tai taiteilijoita, niin usein he ovat löytäneet yhden tyylin, joka resonoi ihmisissä – ja sitten he toistavat sitä, jotta se tulee tunnistettavaksi.”

Suomalaisten pitäisi myös soppia markkinoimaan tunteiden kautta. Hän havainnollisti asiaa vertaamalla suomalaista ja amerikkalaista paistinpannua:

“Suomalainen paistinpannu kertoo todella hyvästä pinnoitteesta, kestävyydestä ja kotimaisuudesta. Amerikkalainen paistinpannu taas kertoo, miten elämäsi muuttuu, kun ostat tämän. Ihmiset ostavat sen, mikä vetoaa tunteisiin ja asiakkaan kipupisteeseen. Tässä meillä suomalaisilla on vielä paljon opittavaa.”

Tiula tiivisti tarinan merkityksen kysymykseen, joka kannattaa jokaisen esittää itselleen:

“Milloin viimeksi kerroit oman tarinasi ääneen? Kun sen on 300 kertaa kertonut, niin se tulee aika hyvänä hissipuheena.”

Keskustelua aiheesta käytiin myös Habitaren päälavalla, jossa Giglen Inkeri Borgman toi esiin kiinnostavaa tutkimustietoa luovasta yrittäjyydestä.

Lopuksi

Keskustelu osoitti, että luovan alan yrittäjän haasteet ovat usein samoja: identiteettiin sidottu työ tekee roolin vaihtamisesta vaikeaa, ja oman tarinan kertominen tuntuu kiusalliselta. Silti juuri näiden asioiden äärellä kannattaa pysähtyä.

“Jos olet tyytymätön tilanteeseesi nyt, niin ehkä jonkun asian pitää muuttua,” Raeste sanoi.

Ja Tiula muistutti: “Yrittäjyys ei vie luovuutta pois – se suojaa sitä.”

Jos kaipaat muutosta, osallistu maksuttomalle Kasvuloikka-minikurssille! Lue lisää täältä

Katso koko keskustelu Instagramissa @designdistricthelsinki ja tutustu Design District Helsinkin toimintaan täällä.

Ota yhteyttä

Autamme sekä yksityisiä että julkisia organisaatioita siirtymään palveluiden välittämisen manuaalisista prosesseista digitaaliseen.

Ota yhteyttä
Arrow Image