Yli 1000 toimijaa kiinnostui luovan alan kasvusta. Selvityksemme avaa oven tulevaisuuden kasvumahdollisuuksiin.
Me kysyimme, ja yli 1000 luovan alan ammattilaista ja heidän asiakastaan kertoivat, mitä palveluita he myyvät, ostavat ja välittävät – ja mistä kanavista. Tässä artikkelissa avaamme, miten luovan alan palveluita kartoittava kyselymme tehtiin ja miksi sen tulokset ovat tärkeitä luovan alan kasvunäkymille.
Käymme läpi seuraavat asiat:
- Mikä kyselyn merkitys on isossa kuvassa?
- Kenelle kysely kohdennettiin?
- Miten sisältö määriteltiin?
- Miten ja milloin kyselyä jaettiin?
- Ketkä vastasivat kyselyyn?
- Miten tietoja on analysoitu?
- Miten tietoja hyödynnetään kehitystyössä?
- Työryhmä
Osallistu tuloswebinaariin ja tilaa raportti täältä
Kilpailukykyä kasvattamassa
Suomen talouskasvu on kansainvälisessä vertailussa muita maita jäljessä, eikä aiemmin vahvasti tuottavaan teollisuuteen nojannut strategia enää toimi. Digitalisoituva maailma pakottaa meidät etsimään uusia tapoja hyödyntää kansallisia vahvuuksiamme; luovaa ajattelua ja teknologiaosaamista.
Yhdeksi tärkeimmistä kasvun mahdollisuuksista Suomessa on tunnistettu aineeton pääoma, eli esimerkiksi palvelut, brändit, informaatio ja tekijänoikeudet. Luovilla aloilla on kasvutarinassa monta roolia, joista yksi on luovat palvelut.
Kasvua luovan alan palveluille -kyselymme tavoitteena oli kartoittaa luovan alan palveluiden nykytilanne ja kasvun mahdollisuudet digitaalisessa ympäristössä. Luovilla palveluilla tässä yhteydessä tarkoitetaan palveluita, joita luovan- ja kulttuurialan tekijät voivat myydä; esimerkiksi elämyksiä, esityksiä, työpajoja ja konsultointia.
Luovista aloista kerätään vuosi vuodelta enemmän dataa ja tilastoja, mutta vastaavaa palveluita käsittelevää selvitystyötä ei ole vielä tehty. Itse asiassa koko luovien palveluiden sektori on vielä pimennossa. Kuinka suuri osuus suomalaisista yrittäjistä on luovan alan toimijoita? Entä kuinka moni heistä tarjoaa palveluita?
Tässä kyselyssä tarkastelimme luovien palveluiden nykytilaa, asenteita ja mahdollisuuksia digitaalisen myynnin näkökulmasta. Kyselyn lisäksi olemme haastatelleet kymmeniä alan asiantuntijoita sekä ostajapuolen toimijoita kokonaiskuvan luomiseksi.
Kyselyn tavoitteena oli paitsi tiedon kerääminen, sen hyödyntäminen kehittämistyössä. Kysely on osa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa OMA-hanketta, jossa kehitetään uusia ratkaisuja luovien palveluiden digimyynnin edistämiseksi ja toimitusprosessien tehostamiseksi. Kaksivuotisessa hankkeessa luodaan kansallinen digitaalisen myynnin ja välittämisen malli, jota kuka tahansa voi hyödyntää kilpailukyvyn ja kasvumahdollisuuksien kasvattamisessa.
Kenelle kysely kohdennettiin?
Viestinnässä kysely kohdennettiin kahdelle kohderyhmälle, joille oli omat kyselysarjat. Kyselyt olivat kaksikielisiä (suomi, ruotsi).
Kohderyhmiä olivat:
- Luovan ja kultturialan palveluiden tuottajat (yrittäjät, taiteilijat) sekä palveluiden välittäjät.
- Luovan ja kulttuurialan palveluita ostavat ja tilaavat toimijat esimerkiksi kunnat, organisaatiot, yritykset ja kuluttajat.
Miten sisältö määriteltiin?
Kysymykset suunniteltiin kymmenen eri teeman ympärille, jotka hieman vaihtelivat kohderyhmien välillä. Teemat suunniteltiin niin, että niitä voidaan ristiinanalysoida, ja löytää osto- ja myyntiprosessien pullonkauloja ja kehitysmahdollisuuksia. Teemat käsittelevät kysynnän ja tarjonnan kohtaamista, tulevaisuuden visioita, asenteita ja digikyvykkyyttä.
Teemat kaikille:
- Kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen
- Visio palvelujen tulevaisuudesta
- Taustatiedot
Teemat myyjille ja välittäjille:
- Hinnoittelu ja talous
- Kasvun mahdollisuudet (asenteet)
- Digiratkaisujen hyödyntäminen
- Datan kerääminen myynnin ja tarjonnan kehittämisessä
Teemat ostajille:
- Budjetti ja maksuvaihtoehdot
- Ostoprosessi
- Verkko-ostaminen
Teemojen alle muotoiltiin yhteensä 92 kysymystä (53kpl myyjät) (39 kpl ostajat). Kysymykset olivat pääosin monivalintakysymyksiä, mutta mukana oli myös avoimia kysymyksiä, jotta vastaajat pystyivät tarkentamaan mielipiteitään ja esittämään tarkkoja lukuja. Lisäksi käytettiin Likert-asteikkoa asenteiden mittaamiseen.
Miten ja milloin kyselyä jaettiin?
Kyselyä jaettiin kolmen kuukauden ajan (13.5. – 14.7. 2024) useissa eri digitaalisissa kanavissa. Kyselylinkin jakamisessa hyödynnettiin toimialajärjestöjen ja muiden sidosryhmien uutiskirjeitä ja sosiaalisen median kanavia. Linkkiä jaettiin myös useisiin alan Facebook-ryhmiin. Giglen omista kanavista hyödynnettiin uutiskirjeitä, sosiaalisen median kanavia, verkkosivua www.gigle.fi, suoria sähköposteja, maksettua somemainontaa
Kyselyssä oli myös kannustin – osallistujat voivat halutessaan osallistua arvontaan, jossa arvottiin Giglen digimyyntikoulutus ja hankekumppaniemme elämyslahjakortteja.
Ketkä vastasivat kyselyyn?
Käytimme itsevalikoituvaa otantaa. Saimme kyselyyn 1068 vastausta, ja kyselysivua käytiin katsomassa yli 4000 kertaa. Vastauksia tuli kaikista maakunnista ja 18:lta toimialalta. Kyselyyn vastanneiden lisäksi selvitystyössä on haastateltu yritysostajia, välittäjätoimijoita ja asiantuntijoita. Heiltä saatu tieto ei ole mukana alla olevissa prosenttiluvuissa, mutta on linjassa kyselytulosten kanssa.
Vastaajaprofiilit pääpiirteissään:
Myyjät ja välittäjät
N = 913
Alalle tyypillisesti myyjien ja välittäjien roolit ja toiminnan muoto ovat moninaisia, ja yhdellä vastaajalla voi olla monta eri roolia erilaisissa yrityksissä ja organisaatioissa. Palveluntarjoajaksi itsensä tunnisti valtaosa (74,8%), loput olivat tuottajia, johtajia ja välittäjiä. Valtaosa vastaajista (67,5%) oli iältään 41–64-vuotiaita. Alle 40-vuotiaita oli hieman vajaa kolmasosa (27,1%) ja 65-vuotiaita vähiten (5,4%). Suurin osa vastaajista asui kaupungissa (80%). Hieman alle puolet vastaajista (44,9%) toimi Uudellamaalla ja loput jakaantuivat tasaisesti muille alueille. Myyjien ja välittäjien toiminta oli monipuolisesti sekä alueellista, valtakunnallista että kansainvälistä.
Ostajat
N = 153
Vastaajista 31,5% kertoi olevansa oli yksityishenkilöitä ja 51,5% julkisen puolen toimijoita. Lisäksi vastaajissa oli yhdistysten (17,8%) ja yritysten edustajia (28,8%). Vastaajista hieman alle puolet (45,9%) toimi Uudellamaalla. Muut jakautuivat tasaisesti eri alueiden kesken. Vastaajia oli kaiken kokoisista kaupungeista ja kunnista. Vajaa puolet (48,2%) tilasi 1–5 palvelua vuodessa ja pieni osa (6,25%) tilasi paljon, eli 30–90 palvelua vuodessa. Palveluiden ostoon käytetyt vuosibudjetit vaihtelivat välillä 100€ – 200 000€. Ostaja-kyselyyn vastanneista valtaosa (73,3%) oli iältään 41–64-vuotiaita. Vajaan kolmanneksen muodostivat alle 40-vuotiaat (14,7%) ja yli 65-vuotiaat (12%) yhteensä.
Miten tietoja on analysoitu?
Kyselyaineistoa analysoitiin monipuolisilla menetelmillä, jotta saatiin syvällinen ymmärrys vastaajien käyttäytymisestä ja näkemyksistä. Keskeiset analyysivaiheet ja -metodit olivat ristiintaulukointi eri kyselyiden välillä, yhdistävä analyysi kyselyn sisällä, yksittäisen profiilin tarkastelu, sekätulospeilaus trendeihin ja yhteiskunnallisiin muutoksiin.
Työryhmä
Selvitystyön kyselyä ovat olleet koostamassa Giglen tiimin lisäksi yhteistyökumppanit Teatterikeskus, muotoilutoimisto Hathunters, improvisaatioteatteri Stella Polaris ja Luckan. Kyselyn muotoilussa ja analyysissä auttoivat teatteritaiteen tohtori, dosentti Pia Houni ja ohjelmistoliiketoiminnan emeritusprofessori Jyrki Kontio.
Miten tietoja hyödynnetään kehitystyössä?
Kyselyn tulokset ovat merkittäviä luovien alojen kasvumahdollisuuksien ymmärtämisessä, sillä ne antavat yksityiskohtaista tietoa asenteista, kyvykkyydestä ja kehitystarpeista. Tulosten pohjalta voidaan tunnistaa, mitkä toimijat ovat halukkaita kasvuun ja millä askelmerkeillä voidaan saada konkreettista muutosta nykytilanteeseen. Luovilla aloilla on mahdollisuus olla samalla kasvupolulla kansainvälisten ennusteiden kanssa.
Käytämme kyselyn ja selvitystyön myötä saatuja tietoja kaikille avoimen digitaalisen välittämisen mallin rakentamiseen.
Kyselytuloksista jaetaan syksyllä 2024 tiivis raportti (Key findings), jonka voi tilata alla olevasta linkistä. Organisaatioilla on myös mahdollisuus tilata toimiala- tai teemakohdennettuja tulossisältöjä, joissa sukelletaan syvemmin saatuihin tuloksiin.
Haluatko kuulla kyselyn tuloksia?
Osallistu tuloswebinaariin ja tilaa maksuton raportti täältä
Jos haluat saada raporttia syvemmän katsauksen selvityksen tuloksiin, voit pyytää tarjouksen seuraavista organisaatioille suunnatuista palveluistamme:
Analyysi - Kohdennettu analyysi tuloksista
Roundtable-fasilitointi - Syvempi sukellus alan toimijoiden haasteisiin ratkaisukeskeisellä otteella
Puheenvuoro - Luovan alan kasvun esteet ja mahdollisuudet
Koulutus - Luovan alan kasvun esteet ja mahdollisuudet
Ole yhteydessä: [email protected]